Referenties
Vera
Renee heeft mij vanaf de eerste keer hoop gegeven. Hoop dat ik het leven weer ging waarderen, door vooral op een positieve manier naar mezelf te leren kijken. Ik heb mijn talenten en krachten ontdekt en op mezelf leren vertrouwen, waardoor ik nu weet wat ik wil. Renee ziet snel de knelpunten, waardoor een aantal gesprekken bij mij al tot grote veranderingen hebben geleid. Hierbij laat ze je eigen tempo bewandelen, waardoor je uiteindelijk zelf bepaalde beslissingen gaat maken die nodig zijn voor verandering. De treinreizen tussen Utrecht en Maastricht en weer terug waren al die keren de moeite waard geweest, omdat ik er zelfinzicht , handvatten, kracht, geloof in mijzelf voor terug kreeg.
Aletta
Het is voor mij heel belangrijk geweest dat je jezelf niet op een voetstuk plaatste maar mijn ideeën ondersteunde en me hielp ze te verwezenlijken.
Berry
Een aanraking waardoor een proces in gang werd gezet, die door reeds onbewust aanwezige eigenschappen geleid hebben naar een nieuw persoonlijk bewustzijn. Waarvoor mijn dank.
Fleur
Renee heeft mij geleerd dat je zaken op verschillende manieren kan bekijken. Het geeft mij meer rust. Ik heb leren kiezen wat belangrijk voor mij is.
Suzanne
Jij hebt een open houding naar studenten toe. Iedere student, groot, klein, dik, dun, het maakt niet uit, doet er toe. Jij stemt af, gaat met ze aan de slag en zult niet snel opgeven. Je betrokkenheid is groot.
Hans
Renee heeft me inzicht gegeven hoe ik een ongewenste situatie het beste kan herkennen. We zijn er achter gekomen dat ik vooral buikpijn krijg als ik me ergens zorgen over maak. Dit is dus als het ware mijn "antenne".
Ruud
Ik ben een stuk rustiger geworden en leer steeds beter te relativeren. Het rationeel leren denken zorgt voor een stuk rust.
Janneke
Ik neem steeds meer initiatief om mijn eigen keuzes te maken en laat me niet meer leiden door gebeurtenissen.
Niels
Renée Vervaart hanteert een interactieve en eigen manier van lesgeven, die ik te allen tijde als prettig heb ervaren. Haar lessen hebben een open karakter, en zijn praktisch en visueel ingesteld. Ik vond het aangenaam dat leerlingen hoofdzakelijk werden aangestuurd op het ontdekken van sterken kanten en talenten. Ik merk dat feedback in de vorm van veel kritiek me vaak afzwakt, voornamelijk als het kritiek betreft over zaken waar ik weinig aan kan veranderen. Minder sterke kanten werden ook wel duidelijk maar niet op een manier die ik als aanvallen ervaarde. Deze methode leidde op bepaalde momenten tot een gevoel van euforie binnen de groep die moeilijk te omschrijven is in woorden. Een soort van drive waarin we samenwerken als een team waarin iedereen elkaar waardeerde en er consistent uit de box gedacht werd om te zoeken naar oplossingen.
Renée haar werkwijze heeft er voor mij toe geleid dat ik me meer bewust werd van de persoon die ik ben. Ik heb echt nieuwe krachten ondekt waar ik voorheen geen weet van had. Deze kwamen bovendrijven in groepsprocesses die door Renee geinitieerd waren. Daarnaast hebben deze lessen een verhogende werking gehad ten opzichte van mijn publieke bewustzijn. Hiermee bedoel ik dat ik beter doorkreeg hoe ik mijn gedrag weloverwogen kon afstemmen met sociale verwachtingen binnen de groep. Hierdoor kreeg ik bij groepsopdrachten voor dezelfde inspanning meer beloning dan dat ik voorheen vaak kreeg. Dit werkte zeer motiverend voor mij en leidde tot hogere inspanningen. Al met al kan ik zeggen dat ik Renée Vervaart persoonlijk een van de betere docenten vind die ik gehad heb binnen de opleiding Social Work. De samenwerkingspartner waarmee ik het eindproduct heb gemaakt dacht hier hetzelfde over.
Elian
Ik heb Renée leren kennen als een zeer empatisch persoon. Ze is de bezielende kracht achter het ADHD-centrum. Dit dekt echter niet de volledige lading van haar expertise op het gebied van individuele en groepsmaatschappelijke hulpverlening, of zal ik het coachende begeleiding noemen?
Renée is gespecialiseerd in AD(H)D en werkt met oefeningen vanuit NLP. Daarnaast heeft zij jarenlang ervaring opgedaan binnen de Jeugdzorg en werkt zij naast haar bedrijf als docent aan de Zuyd Hogeschool.
Bij individuele coaching is het eerste gesprek gratis elkaar te leren kennen en te zien of er een klik is. Zelf heb ik dat als zeer prettig ervaren. Het is tijdens de coachingsgesprekken niet nodig om je hele verleden uit de doeken te doen. Je gaat in een gesprek bijvoorbeeld in op een voorbeeld uit de praktijk en vaak staat zo’n voorbeeld symbool voor andere zaken en hier ga je mee aan de slag. Renée helpt je om zelf achter bepaalde zaken te komen. Hierbij maakt ze gebruik van allerlei verschillende invalshoeken die zij op dat moment in die situatie het meest aan de orde acht. Van NLP naar het werken met materialen als plastic eendjes.
In samenspraak bepaal je het aantal contact momenten. Door de praktische aanpak en de positieve resultaten is het vaak niet nodig om veel afspraken te maken. Ik heb 6 afspraken nodig gehad om weer goed verder te kunnen met mijn leven.
Na elke sessie heb ik hoopvol(ler) en goedgeluimd(er) het pand verlaten. De inzichten die ik heb opgedaan kon ik goed toepassen in mijn dagelijkse leven. In mijn ogen zijn dit de verdienste van een goede coach. Renée dus.